Speltakken

Bevers

5 Tot 7 jaar oud

Zaterdag 11:00 – 13:00

De kinderen van 5 tot en met 7 jaar worden bij Scouting ‘bevers’ genoemd. Bij de bevers ligt de nadruk op het spelen en leren in de natuur. Ze doen samen met andere kinderen leuke spelletjes in een veilige omgeving. Zo leren ze spelenderwijs samen te werken onder leiding van deskundige vrijwilligers.

Welpen

7 Tot 11 jaar oud

Zaterdag 11:00 – 13:00

De kinderen van 7 tot en met 11 jaar spelen in de jungle. Samen met de figuren uit Jungleboek beleven ze de spannendste avonturen. Bij het spelen aan de hand van een thema gebruiken de welpen hun fantasie en dit draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Dit alles gebeurt onder leiding van deskundige vrijwilligers.

Scouts

11 Tot 15 jaar oud

Vrijdag 19:00 – 21:00

De scouts van 11 tot en met 15 jaar heten ‘scouts’. Scouts zijn niet meer bezig met het spelen in thema, zoals bij de bevers (5-7 jaar) en de welpen (7-11) jaar het geval is. Bij de scouts ligt de focus op het bewust ontwikkelen van hun Scoutingkennis en -vaardigheden. De verschillende activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgen ervoor dat er veel variatie in het programma zit en kinderen elke week iets anders doen.

Explorers

15 Tot 18 jaar oud

Vrijdag 20:00 – 22:00

De jongeren van 15 tot en met 18 jaar worden ‘explorers’ genoemd bij Scouting. Zij organiseren hun eigen activiteiten, maken hun eigen programma en zorgen dat de gehele groep explorers (afdeling) goed loopt. Ze regelen bijvoorbeeld de financiën van hun afdeling en verdiepen zich in verschillende vaardigheden. Het gebruik van activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgt voor variatie in het programma. Ook kunnen ze ervoor kiezen om meerdere opkomsten te besteden aan een project.

Roverscouts

18 Tot 23 jaar oud

Vrijdag 21:00 – 23:30(+)

De roverscoutsperiode is de laatste periode die een scout als jeugdlid bij Scouting doorbrengt. In deze laatste leeftijdsgroep hebben roverscouts geen begeleiding meer en bedenken ze zelf wat ze bij Scouting willen doen. Als roverscout ben je bezig met uitdagingen die je zelf kiest. Het gebruik van activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgt voor variatie in het programma. Je onderneemt enorm veel met je stam, in zowel binnen- als buitenland.

Plusscouts

Ouder dan 23 jaar oud

Vrijdag 21:00 – 00:00(+)

De plusscouts zijn vanaf 23 jaar de oudste speltak binnen Scouting. Deze groep bestaat veelal uit leden die na de roverscouts zijn blijven plakken, stafleden maar ook nieuwe leden die zich op latere leeftijd nog bij Scouting willen aansluiten. Bij de plusscouts staat plezier en gezelligheid centraal en proberen ze er elke week een mooie avond van te maken.

Wombats

Scouts met een beperking

Maandag 19:00 – 21:00 (Alleen op even weken)

Bij de Wombats doen we net als ander speltakken van alles: pionieren, koken, spelletjes, speurtocht lopen, zwemmen, leren samenwerken, maar ook natuurlijk een hele hoop lol trappen.
Uiteraard ontbreekt het kampvuur niet!
Daarnaast zijn er elk jaar tal van andere activiteiten binnen onze eigen groep, waaraan we als speltak mogelijk kunnen deelnemen. Denk hierbij aan een groepskamp/overnachting, zwemmen,
de rommelmarkt, het Lentefeest, de Jota-Joti etc.

Voor meer informatie graag contact opnemen.